onsdag 27 oktober 2010

Jag är vd för Musiksverige


Jag är sedan 1 oktober vd för Musiksverige, den kommersiella musikbranschens intresseorganisation. Musiksverige lanseras i morgon, 28 oktober, men Konsten och kulturen-läsare får så klart förhandsinfo.

Jag tycker att det är otroligt spännande att samla mina tidigare erfarenheter i ett nytt jobb där jag verkligen kommer att kunna påverka kulturens villkor. Dessutom är det grymt kul att byta till en ny del av kulturbranschen - den kommersiella musikdelen.

Den mest brännande frågan för Musiksverige kommer garanterat att vara upphovsrätten. Musiksverige ska nämligen arbeta för upphovsrätten. Det kan kanske tyckas udda att en person i min ålder - som tillbringat i princip hela sitt liv framför datorn, jobbat med sociala medier och generellt är rejält nyfiken på nya tekniska lösningar - vill jobba för upphovsrätten.

Saken är den att jag tror att det är superviktigt för både internets utveckling och för tillgången till ny och bra musik, att upphovsrätten bevaras. Jag tror inte på det motsatsförhållande som ofta målas upp - att man är framtidsfientlig bara för att man tycker att upphovsrätten behövs.

Däremot tror jag stenhårt på att den som skapar musik, sjunger eller spelar den eller investerar i den, ska få välja själv hur hon vill sprida den - även helt gratis, om hon vill det. Det är det som är upphovsrättens viktigaste funktion, att man själv ska kunna välja.

Jag tror också att musiken, som utgör en stor del av innehållet på webben, är viktig för att det ska utvecklas nya smarta internettjänster - ja, helt enkelt att det delvis är musiken som driver internets utveckling framåt.

Jag lyssnar på ny musik hela tiden, och jag förväntar mig att det ska finnas ett ständigt utbud av ny musik. Jag lyssnar på bra musik hela tiden, och jag förväntar mig att det ska finnas massor av musik av hög kvalitet. Jag ser fantastiska konserter och går på klubbar med nya, otroligt skickliga artister, och förväntar mig att artisterna hela tiden ska fortsätta att utvecklas och skapa nya spännande uttryck och gå vidare i sina karriärer.

Om inte upphovsrätten finns och ger dem som skapar musiken inkomster (på det sätt de själva väljer), så tappar vi variation i musikutbudet, vi tappar kvalitet i musiken och vi tappar möjligheterna att ha sysselsättning i det som kallas de kreativa och kulturella näringarna.

Så tycker jag, och jag är stolt över att kunna jobba med Musiksverige för att musiken ska kunna skapas, utvecklas och spridas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar