måndag 9 februari 2009

Slå ihop nationalscenerna

Stockholms kulturborgarråd Madeleine Sjöstedt lämnar ett bidrag till Kulturutredningen på DN Debatt idag: slå ihop Dramaten och Operan och frigör på så sätt resurser till Riksteatern. Ja, bra, effektivisera mera! (Stordriftsfördelar är för övrigt mitt favoritord. Men all effektivisering ska vara för konstens bästa.)

Med risk för att bli tjatig så påminner jag om mitt eget bidrag till Kulturutredningen angående nationalscenerna:

NYA OCH FLER NATIONALSCENER
En nationalscen borde inte vara ett museum, utan en verksamhet som typ Dansens Hus, där många olika typer av scenkonst kan framföras. En scen som inte är bunden av verkstäder, stora personalkollektiv, gigantiska arkiv etc utan kan ta in gästspel där de huvudsakliga kostnaderna redan är täckta av det producerande kompaniet/projektet. Här skulle alltså ett visst grundläggande verksamhetsbidrag gå till den nya "nationalscenen" och ett projektbidrag till den gästspelande gruppen. Denna typ av nationalscen borde finnas i hela landet.

På operaseminariet häromveckan läste en av talarna till min stora förvåning för övrigt upp detta citat, utan att veta att det var jag som skrivit det. Hurra för nationalscenerna, men omvandla dem gärna först till hela landets angelägenhet.

Presskommentarer här, här, här och här.

5 kommentarer:

  1. Det kan bara vara i Stockholm, en kommunalpolitiker
    tycker att det arbetar för många på en statligt finansierad arbetsplats inom länet.

    Jag tror att Madeleine hunnit se Romeo o Julia både som teater, opera och balett och gjort den kulturliberala ekvationen:
    samma story = samma kulisser.

    hjälp !

    Björn Eriksson

    SvaraRadera
  2. Måste tillägga att även Riksteaterns verksamhet borde ses över, det går ju inte att rationalisera på ett ställe och sedan lämna det andra obelyst.

    Idag fick vi också nya uppgifter från Kulturutredningen att även Riksteatern ska omvandlas.

    SvaraRadera
  3. Och så är jag lite förvånad att varken Operan eller Dramaten har tagit tillfället i akt än att debattera för sin sak. Men de kanske tycker att det är en bra idé! :)

    SvaraRadera
  4. Och så är jag lite förvånad att varken Operan eller Dramaten har tagit tillfället i akt än att debattera för sin sak. Men de kanske tycker att det är en bra idé! :)

    SvaraRadera
  5. Jodå, I dagens DN uttalar sig både Anders Franzén och Marie-Louise Ekman. Marie-Louise föreslår att Dramaten skall slås ihop med Melanders Blommor.

    Genialt !

    / Björn Eriksson

    SvaraRadera