måndag 9 februari 2009

Lönedilemmat

Häromdagen deltog jag i ett seminarium om ungas värderingar och åsikter om lön. Som ofta i sådana sammanhang slogs jag av hur olika kulturbranschens villkor ser ut jämfört med andra mer kontinuerligt existerande och ekonomiskt lönsamma branscher. Denna gång var det dock flera representanter från civila samhället och ideella organisationer i publiken, så jag kände mig mindre ensam.

Kulturprojekt har ofta inte möjlighet till varken löneförhandlingar, lönesamtal eller löneförhöjningar, utan lönesättningen anpassas efter budgetens storlek, oavsett om det motsvarar arbetsinsatsen eller inte. Det är naturligtvis inte eftersträvansvärt och egentligen en rätt jobbig situation för båda parter i en sådan "förhandling".

Jag efterlyster lite mer av projektperspektivet i lönesättningsdebatten, och lite mer av lönesättningsperspektivet i kulturverkligheten. Kolla gärna in lonedilemmat.se, fin och informativ site med bilder från det proffsiga seminariet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar